С кого трябва да сме? С Европа (зелено) или с Русия (червено)

or

гласували: 1,924

STEM учители в Полша

Газиран ли е океанът? Как водата може да задвижи автомобил през XXI век? Как сложната, на пръв поглед, наука може да бъде сведена до разбираеми за децата и учениците експерименти? На тези въпроси търсиха отговор по време на научно посещение в полската столица Варшава десет учители от СУ „Сава Доброплодни“.

В петдневното пътуване участваха преподаватели по природни дисциплини и начални учители, работещи по създаването и провеждането на интердисциплинарни уроци в STEM центъра на СУ „Сава Доброплодни“.

Основната цел на визитата беше Научният център „Коперник“ – база с обща площ 15 хиляди квадратни метра, открита през 2010 година с цел развитие на науката, сътрудничество с учени и учители, а също така представяне на достиженията на човешката цивилизация по достъпен начин за най-младата аудитория – децата и учениците. Центърът носи името на  световноизвестния полски учен, икономист, математик и юрист Николай Коперник, чиято 550-годишнина от рождението се отбелязва в СУ „Сава Доброплодни“ с инициативата „Година на Коперник“.

Пред паметника на Николай Коперник във Варшава

В научния център на брега на река Висла посетителите могат да се докоснат и да експериментират с 200 интерактивни експоната, разпределени в 19 тематични групи, обхващащи всички сфери на човешката дейност.

Преподавателите от СУ „Сава Доброплодни“ имаха възможността да се запознаят с работата на лабораториите в Научния център и лично да участват в провеждането на практически   експерименти в лабораториите по физика и по химия. Разпределени в екипи по двама учителите се превърнаха за кратко в ученици, които трябваше да стигнат с помощта на експерименти до изводи за затоплянето на климата. В друго занятие пък трябваше да опознаят устройството на автомобилите с водороден двигател и тръгвайки от базовата суровина – чаша с вода да завършат експериментите с работещи модели на водородни автомобили.

„Възможността да се потопя в света на STEM, като учител по природни науки, ме кара да се чувствам удовлетворена, заредена и щастлива. Всеки участник е поставен в ролята на учен и, прилагайки елементи на изследователски методи, развива способността си да мисли и разсъждава научно и да успее да достигне до собствени заключения“, заяви Елисавета Димова, химик и главен учител по природни науки в СУ „Сава Доброплодни“, един от участниците в научното пътуване.

„Това, което преживях в Научния център „Коперник“ във Варшава, вероятно, ще ме държи “буден” дълго време. Това е мястото, от което учителите, учениците, родителите, държавната администрация и бизнеса имаме нужда.

Тук науката е представена по начин, чрез който всеки учител мечтае тя да е достъпна за учениците му. Тук децата учат заедно с родителите си. Тук се провеждат истински STE(A)M курсове за всички възрастови групи посетители. Тук могат да се открият бъдещи научни работници“, коментира д-р Ангел Ангелов, учител по компютърно моделиране и информационни технологии и ръководител на СТЕМ центъра в СУ “Сава Доброплодни”.

„В Арт пространството на последния етаж в СУ „Сава Доброплодни е изписан един въпрос, който е добре често да си задаваме: Докъде можеш да стигнеш? Нашият отговор е, до хоризонта на нашите мечти. А когато науката срещне мечтите ни, успяваме да запалим искрата на любознанието и у своите ученици.

В това се убедихме след последното ни предизвикателство в Научния център „Коперник“ във Варшава. Останахме впечатлени от многобройните инсталации от различни научни области, които се управляваха от деца в различна възраст, заобиколени от не по-малко развълнуваните им учители и родители и вдъхновени от прякото си участие в лабораториите на Центъра“, каза след завръщането на екипа от учители директорът на учебното заведение д-р Албена Иванова-Неделчева.

Коментари

Няма коментари по темата.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *