Политиците и партиите изпълняват волята на избирателите
Публикувано от DR в категорияВизитка:
Евгений Цанков получава висшето си образование в ШУ „Епископ Константин Преславски“ – Шумен. Бакалавър „Социални дейности“, магистър „Икономика“ и „Екология“ от същото висше учебно заведение.
Общински съветник от ПП ГЕРБ в ОбС – Шумен в периода 2011-2015 г. Бил е областен координатор на младежи ГЕРБ, организационен секретар на общинското ръководство, както и временно изпълняващ длъжността председател на ПП ГЕРБ, община Шумен.
Бил е ръководител авторемонтна работилница във „ВиК –Шумен“ ООД, управител на водеща компания в бранша за авточасти на автомобили и тежкотоварни автомобили „Тех-ко“ ООД. Последната му месторабота от 2017 до февруари 2024 г. е управител на ОП „Чистота“ – Шумен.
– Г-н Цанков, седем години управлявахте ОП „Чистота“ в Шумен, като магистър еколог как виждате постигането на целите, поставени от ЕС, до 2035г. само 10% от отпадъка да отива в депото, а останалото да се рециклира, това реалистично ли е?
– Според Закона за управление на отпадъците принципал е кметът. Крайният срок за постигане на тази цел е 2035 г. дотогава поетапно трябва да се постигне 65% от битовите отпадъци да бъдат рециклирани или подготвени за рециклиране и само до 10% от тях могат да бъдат депонирани, което няма как да бъде изпълнено по досегашния начин на сметосъбиране. Ако тези цели не бъдат изпълнени, а те няма как да бъдат изпълнени по тази система, санкции ще носи държавата и моето мнение е, че държавата трябва да влезе в ролята на управляващ орган, да създаде единни правила и методи на национално ниво и общините да се стремят да ги изпълняват. Защото сега всеки избира сам технологията, вида на сметосъбирането и сметоизвозването и на практика няма как да се изпълни законодателството. Затова, ако бъда избран за народен представител, ще работя за създаването на единна система за всички общини и държавата да контролира изпълнението. Всичко това трябва да е обвързано със законови инициативи, с наредби, както и с промяна на част от наредбите.
– Към този момент все още не е ясно как ще се определя такса битови отпадъци /ТБО/ от догодина. Какво е Вашето виждане, чуват се различни мнения?
– В следващата година ще трябва да се въвежда т. нар. нова методика за определяне на такса битови отпадъци от промил на тон. Държавата прехвърли това на общините всяка сама да се справя – да измисля методика и да я въвежда, което, лично за мен, не е правилно, защото повечето кметове и Регионални сдружения по отпадъците набелязват краткосрочни решения в сферата на управление на отпадъците, които пък не са устойчиви за изпълнение на законодателството. Идеята на някои кметове е да минат от промил, на изчисляване на ТБО на глава от населението. Това пак не е меродавно. Правил съм проучване по време на магистратурата ми по екология, в което обвързах нарастването на покупателната възможност на хората с отпадъците. Когато се увеличават заплатите, нараства покупателната способност и така се генерират повече отпадъци. Сега е моментът да се въвеждат и да се правят пилотни модели с едно-две села, с един-два квартала и новата такса трябва да бъде обвързана с цялата система – сметосъбиране, разделно събиране, използването на площадката за опасни отпадъци, която от Регионалното сдружение, което обединява 10 общини в областта, ползва само община Шумен. Ще припомня, че изгарянето на отпадъци не се признава за постигане на целите. Признава се само и единствено подготовката за рециклиране и рецилирането на отпадъци.
– Тези цели, които се въвеждат поетапно, би следвало да се гледат на ниво Регионални сдружения, каквито има във всички области.
– В момента аз не виждам нашето Регионално сдружение да функционира нормално, работят чисто формално, държавата им го позволява и те само разпределят отчисленията. Средствата от тези отчисления би трябвало да са предназначени единствено за екологични цели. Сега според мен, то не функционира и всяка община от областта се справя поединично. И колкото и общини да има в Регионалното сдружение, които се справят добре, една като Шумен, с най-голям дял на отпадъци, ако не постигне целите, то цялото Сдружение ще бъде в неизпълнение на изискванията.
– Откъде да тръгнем, имате ли виждане, което да отстоявате в Народното събрание, ако бъдете избран за депутат?
– Моето мнение като практик-еколог е, че трябва да вървим към разделяне на отпадъка при този, който го генерира. Това са полезните практики в Европа и света. А той се генерира в семейството. Всички граждани трябва да бъдат насърчавани да разделят отпадъка предварително още в дома или във фирмата и да се създадат системи за разделно събиране на видовете отпадъци. Сегашният начин на разделно събиране не дава резултат. Когато смесения отпадък попадне във вариопресата, която от 100 кубика прави 20 кубика, в завода няма как да извадят рециклируем материал, защото той е замърсен и смачкан, затова трябва да се разделя при генерирането на отпадъка.
– Към момента нямаме инсталация за третиране на отпадъците, където Регионалното сдружение да бъде основен партньор. Какво ще стане, когато изтекат договорите на общините със завода в Езерово?
– След година и половина на повечето общини им изтичат договорите със завода за отпадъци в Езерово и няма гаранция, че по-малките общини, каквато е и Шумен, ще представляват интерес за тях. Задавам си и въпроса дали изобщо ще участват в нашите обществени поръчки. И на каква цена? Така че вече трябва да се работи и в тази насока.
– Кой да работи? Общината вече сменя трети директор на ОП „Чистота“, тази несигурност в управлението докъде ще доведе?
– Смятам, че в предприятието в момента има сериозен проблем, самият факт, че за 6 месеца община Шумен сменя трима директори явно, че има някакъв проблем в неговото управление. Аз оставих изцяло работещо предприятие, с осигурени добри специалисти, които трудно задържах заради ниските възнаграждения. Въпреки трудностите обезпечих предприятието с добри кадри. И предприятието, и Регионалното депо, което стопанисвахме и Центърът за опасни отпадъци, бяха за пример. Не случайно групи студенти идваха да наблюдават тези структури, други общини с проблеми в чистотата идваха да черпят опит от нас и в момента при това неясно управление за служителите, когато се сменят един-втори-трети директор – най-добрите специалисти тръгват първи. Имам информация, че част от тях вече са напуснали, други обмислят да напускат, а това предприятие ще е крайно необходимо на кмета на общината следващата година и години в сферата на управлението на отпадъците, защото българското законодателство е огледално на европейското законодателство и директиви, а те, във връзка със зелената сделка, стават все по-рестриктивни.
Притеснен съм най-вече за общинското предприятие „Чистота“, което ние създадохме от 0 и в частност аз. Аз не работех там, а създадох предприятието. Точно в този момент то трябва да е стабилно, за да въвежда спокойно новата методика за плащане на ТБО, за изпълнението на българското и европейското законодателство. Защото общинското предприятие е много по-гъвкаво – тук можеш да въвеждаш пилотни решения, да променяш, да въвеждаш ежедневно промени. Докато това с фирма, спечелила обществена поръчка и със сключен договор за определено време, не можеш нищо да променяш.
– Абдикира ли държавата от проблема с отпадъците, остава усещането, че тази дейност е оставена на общините?
– Държавата трябва да даде възможност на общините сами да обслужват масово разпространените отпадъци и с промяна на собственото си сметосъбиране да изградят една по-модерна система за събиране на всички видове отпадъци, които влизат в общия микс на битовите отпадъци. За мен това е проблемът – държавата да управлява процеса и да упражнява контрол чрез единна система и да стимулира тези, които се справят.
Когато тези процеси се регулират, ще дадат отражение и на възнагражденията. Сега в общинските предприятия те са ниски и по този начин много трудно можеш да задържиш млад и кадърен специалист. На този въпрос трябва да се обърне специално внимание. След началото на войната в Украйна, рязко се отвори разликата в заплащането между частния и общинския сектор. Дотогава догонвахме възнагражденията в частния сектор, но след тази силна инфлация, частният сектор предприе сериозни мерки да запази служителите си и ние тогава рязко се разграничихме в негативен план като условия на труд и възнаграждения. Така че трябва на национално ниво да се помисли за осигуряване на финансови средства. Иначе проблемът с кадрите ще нанася все по-голяма щета на общините и общинските предприятия.
– Дотук говорихме как виждате решаването на проблемите в областта на екологията. Как виждате, обаче, излизането от политическата криза, в която сме зациклили?
– С гласуване. Призовавам всички граждани да излязат и да гласуват, защото тази спирала, в която влязохме – 6 пъти да ходим на избори за две години, с негласуването си, ние избирателите все повече задълбочаваме тази криза. Политиците и партиите изпълняват волята на избирателите. И когато избирателите ги поставят в такава позиция да не могат да съставят правителство, идват поредните избори. Моята молба е на 9 юни хората да излязат и да гласуват.
Пресцентъра ГЕРБ
Купуването и продаването на гласове е престъпление.
Успех, Цанков!