Генерален план или нов хаос
Публикувано от DR в категория
Общинският съвет в Шумен ще приеме утре стратегическия документ, наречен Генерален план за организация на движението (ГПОД), нещо което е трябвало да стане отдавна. Това е най-важното решение за този мандат. Първо, защото засяга всички жители на Шумен – и шофьори, и пешеходци. Второ, защото е със срок пет (5) години. И трето, защото през това време може да се променя само в три случая – промяна в пътнотранспортната обстановка в резултат на промяна с над 30% на автомобилните и пешеходни потоци, нарастване на пътнотранспортната аварийност и увеличаване на въздействието върху околната среда от транспортната дейност над допустимите норми. И още, Планът не е пожелателен, както си мислят някои общински съветници. Нищо, че при на обсъждането зам.-кмет декларира, че предложението за забрана на паркирането по голяма пътна артерия няма да бъде спазено.
Основната идея в предлагания проект, утвърден единодушно от Общинския експертен съвет по устройство на територията, е да се въведе еднопосочност на 95 улици ще промени революционно движението в града. На първо четене тя навярно е добра, но е много важно как ще се приложи. И да не е работено на принципа „Еднопосочност заради самата еднопосочност” без оглед на резултата. Това че са разглеждани поне три варианта на организация на движението и разработчиците отново са се върнали на първия, не значи, че е намерено най-доброто решение. Защото в предложения План има редица недомислия, но няма как да бъде иначе, когато е разработен от хора, които притежават необходимите дипломи, но не живеят в Шумен.
Поради това не е учудващо, че в окончателния проект има улици, дадени като алтернатива на нови еднопосочни, по които не могат да вървят автомобили. Има улици, определени за еднопосочни, които нямат съседни алтернативи. Има увеличаване на „синята зона”, което може да донесе допълнителни приходи, но ще натовари още повече прилежащите (оставени все още безплатни) улици, които и в момента са претоварени.
Защо ГПОД се приема едва сега, след като има законово изискване Общината да има такъв нормативен акт, как е избран екипът проектанти и защо Планът струва 106 500 лв. са въпроси към предходния кметски екип, но какво направи настоящият кметски екип? Защо след като някои основни идеи бяха представени през юни миналата година, не организира по-широко обсъждане на последния вариант, избран от проектантите. Явно закритите за журналисти работни срещи с общински служители, общински съветници и представители на някои институции не са достатъчни. Защото Планът ще засегне живота на всички шуменци. Освен това информационна кампания за генералната промяна засега няма, а когато Планът бъде приет – ще бъде късно.
Дебатите в постоянните общински комисии около този Генерален план, по който се работи трета година, показват, че има редица спорни въпроси.
Защо едни части от дадена улица или булевард са разрешени за паркиране, а други не, след като според класификацията им, паркирането или трябва да е изцяло забранено, или изцяло разрешено?
Как като забраниш паркирането пред Пазара ще решиш проблема с намирането на място за паркиране в района, както обясниха авторите?
Къде пешеходците ще пресичат бул. „Мадара” на пл. „България” след като се предлага пътеката там да се премахне?
Какво допринася за безопасността забраната за паркиране по южната част на бул. „Симеон Велики” между улиците „Климент Охридски” и „Алеко Константинов”? Колко произшествия са станали в тази отсечка заради паркирани автомобили? Или е работено на принципа „Има паркирани автомобили, има проблем, няма паркирани автомобили, няма проблем”.
Достатъчни ли са двете предлагани кръстовища на бул. „Ришки проход”, за да се улесни маневрирането там?
Какви са аргументите да се промени за пореден път посоката на движение по ул. „Преслав”, след като настоящата посока, върната преди време от Общината, беше ползвана дълги години? Тя е избрана с цел да отвежда автомобилното движение, идващо от кв. „Дивдядово”, към старата индустриалната зона, без колите да минават през най-натоварената точка в града – пл. „България”. Какъв трафик ще има в посока север-юг по ул. „Преслав” и с какво точно това ще доведе до подобряване на безопасността на движение в района?
Авторите на Плана завяват, че са стъпили върху настоящата геометрия на уличната мрежа. Но в какъв документ трябва да се постанови покриване на р. Поройна, което ще реши редица проблеми в района? Кога ще се реши използването на подземното пространство под пл. „Освобождение”? Кога ще се определят местата за изграждане на подземни паркинги? Кога автобусната спирка на южното платно на бул. „Симеон Велики”, намираща се близо до ул. „Алеко Константинов”, ще се премести след кръстовището, където има достатъчно място да се обособи джоб за автобуси. Така ще се реши проблемът с тапите, които се образуват преди светофара там два пъти на ден за по половин час.
Въпросите са много, а аргументираните отговори – малко.
В постоянните комисии се изразяват редица несъгласия, но на края Планът преобладаващо се подкрепя. Нека общинските съветници да помислят добре преди утре да натиснат зеления бутон. И после да не се учудват, когато граждани недоволстват масово от гласуването им. И да не разчитат, че това решение ще се забрави, защото последиците му ще отекват 5 (пет) години, а местните избори са след малко повече от 2 (две) години.
Няма как всички да са доволни, когато има толкова сериозна промяна. Но когато (почти) всички са недоволни, нещо не е наред.
Ако предложеният ГПОД все пак бъде приет без абсолютно належащите корекции, които са проява на здрав разум, а не са в интерес на отделни частни лица, може да бъде наречен ГПОХ – Генерален план за организация на хаоса.
Коментари
Няма коментари по темата.