От кого сваляте доверието?Премиера(<-) или Президента(->)?

or

гласували: 210

Присъди за Хитрино

С осъдителни ефективни присъди за двамата машинисти приключи съдебният процес за влаковата катастрофа в Хитрино, при която загинаха 7 души, други 14 претърпяха тежки и средни телесни повреди, като бяха причинени и значителни материални щети. Управлявалият влака като машинист първо лице Димитър Михнев получи наказание лишаване от свобода за срок от 15 години при общ режим и беше лишен от право да упражнява професията на локомотивен машинист за срок от 17 години. Вторият подсъдим Радослав Петков, машинист второ лице във фаталната композиция на компанията за товарни жп превози “Булмаркет” получи наказание от 10 години лишаване от свобода при общ режим и забрана за упражняване на професията за 12. Съдът не уважи искането на адвоката на пострадалите на машинистите веднага да бъде наложена мярка за неотклонение задържане под стража, но промени досегашта “Подписка” на “Домашен арест” с прилагане на електронни гривни за наблюдение.

Произнасянето на присъдата на първа инстанция е успех за съдебния състав заради големия обем материали по делото и множеството допълнителни експертизи, които трябваше да бъдат направени след внасянето на обвинителния акт от прокуратурата в хода на самото съдебно следствие. За тежестта на събирането на доказателства в досъдебното производство и по време на съдебния процес може да се съди по един дребен факт. Подсъдимите бяха осъдени да платят по 27 хиляди лева съдебни разноски всеки един от тях, като половината от сумата е за Националната следствена служба, половината за Шуменския окръжен съд, което отразява направените разходи и извършените действия.

Присъдата, произвесена от съдия Румяна Райкова не е окончателна. Окръжният прокурор Маргарита Георгиева каза, че на този етап е доволна от постановената присъда, но намерение да обжалват заявиха както адвокатът на пострадалите Николай Димитров, който държи на присъди “на тавана” от 20 години затвор за всеки един от машинистите, така и адвокатът на подсъдимия Радослав Петков Ивайло Йорданов, който пледираше за оправдателна присъда. Не успяхме да узнаем намеренията на защитника на Михнев адвокат Валентин Димитров.

Михнев и Петков бяха осъдени за нарушаване на множество правила за движение постановени съгласно чл. 115 от Закона за железопътния транспорт и наредба номер 58 от 2006 година за правилата за техническа експлоатация, движение на влаковете и сигнализация в железопътния транспорт са влезли при разрешени 40 км/ч със скорост от 78 км/ч, при което последвало дерайлиране и увреждане на вагон-цистерна от състава на композицията, изтичане на превозван газ пропилен и последвал взрив. При този взрив по непредпазливост двамата в условията на т. н. независимо съпричиняване причинили смъртта на 7 лица, тежки телесни повреди на четирима и средни телесни повреди на десетима. Железопътната катастрофа в Хитрино стана в ранните часове на 10 декември 2016 година.

Мотивите за присъдата ще станат ясни в двумесечен срок, но още в днес в съдебна зала съдия Райкова направи някои разяснения за подсъдимите, които вероятно ще намерят място и в мотивирането на съдебния акт. Като отегчителни причини съдът е приел броя на загиналите и причинените телесни повреди, причинените несъставомерни имуществени вреди, риска за здравето на останалите жители на Хитрино и наложилата се 10-дневна евакуация с блокаж на живота в населеното място, както и двойно по-високата скорост.

Смекчаващи отговорността обстоятелства са били чистото съдебно минало и на двамата подсъдими, добрите характеристични данни, стабилно изградените им трудови навици, зрялата възраст на подсъдимия Петков и действията му за обезопасяване на влака непосредствено след настъпването на произшествието и съпричиняване от страна на другия съподсъдим.

Като допълнителни смекваващи вината на подсъдимите обстоятелства са приети превозването на опасен товар в цистерна, която не отговаря на изискванията на Правилника за международен превоз на опасни товари RID (2), обстоятелството, че множество изисквания на директива 2004/49 на ЕС от 29 април 2004 година относно безопасността на железопътния транспорт в общността не са били съобразени в законодателството на Република България. Според вещи лица Стоилов и Ананиев   товарен влак с подобни опасни товари изобщо не е трябвало да спира в населено място. Съдът е отчел още и поддържаната на минимума откъм изисквания инфраструктура и в частност на железопътния път в района на гара Хитрино, по която се е наложило да изпълняват трудовите си задължения машинистите Петков и Михнев.

Съдът даде да се разбере, че има неизпълнение на трети лица, които са допринесли за настъпилото железопътно произществие, но след като липсва внесено обвинение за престъпление от общ характер срещу други лица по настоящото дело тези факти и обстоятелства могат да бъдат разглеждани единствено като смекчаващи отговорността и вината обстоятелства.

 

 

Коментари

Няма коментари по темата.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *